جراحی مینی بایپس معده

جراحی مینی بای پس معده ترکیبی از دو جراحی اسلیو معده و بای پس معده است. جراحی مینی بای پس معده در افرادی که به رژیم های لاغری معمولی پاسخ نمی دهند و کسانی که به خوردن شیرینی جات تمایل زیادی دارند، بسیار مفید است. به طور میانگین میزان کاهش وزن در جراحی مینی بایپس معده بیشتر از میزان کاهش وزن در جراحی های اسلیو و بایپس کلاسیک است. همچنین احتمال بازگشت وزن در جراحی مینی بایپس معده کمتر از جراحی های اسلیو و بایپس کلاسیک است. تاثیر جراحی مینی بایپس معده بر بهبود و درمان دیابت، نسبت به روش بایپس کلاسیک بیشتر است.

جراحی مینی بایپس معده چگونه موجب کاهش وزن می‌شود؟

جراحی مینی بایپس معده هم از طریق کاهش حجم معده و هم از طریق کاهش جذب مواد غذایی موجب کاهش وزن می شود.
در این روش جذب مواد غذایی به اندازۀ یک سوم کاهش می‌یابد، اما این کاهش یک سومی به طور کامل و واقعی است. یعنی حتی مواد قندی و نشاسته‌ای که در حالت عادی با کمک آنزیم‌های بزاق دهان از طریق روده جذب می شوند، در روش مینی بایپس معده جذب نمی شوند. درحالیکه در روش بایپس کلاسیک معده مواد قندی و نشاسته ای از طریق روده و با کمک آنزیم های بزاق دهان جذب میشدند.

جراحی مینی بایپس معده برای چه کسانی مناسب است؟

مانند سایر روش های جراحی‌ چاقی (اسلیو و بایپس کلاسیک)، تنها افراد زیر کاندید مناسبی برای جراحی مینی بایپس معده هستند:

  • BMI بیشتر یا مساوی 40.
  • BMI بین 35 تا 39.9؛ که با عوارض ناشی از چاقی مانند دیابت، فشارخون بالا، بیماری رفلاکس معدی-مروی، استئوآرتریت، تنگی­ نفس حین خواب (آپنه خواب) و… همراه باشد.
  • BMI بیشتر از 30؛ در بیمار مبتلا به دیابت که بیماری­ اش کنترل نمی­ شود.

انتخاب جراحی مینی بایپس معده از بین روش های جراحی‌ چاقی با توجه به شرایط بالینی بیمار، بیماری‌های زمینه‌ای و میزان چاقی صورت می‌گیرد. برای نمونه اگر شخصی به بیماری برگشت اسید شدید مبتلا باشد، جراحی بایپس معده بهترین انتخاب خواهد بود. درحالیکه جراحی اسلیو علائم بیماری را بدتر می‌کند. افرادی که تمایل به مصرف شیرینی جات دارند روش مینی بایپس گزینه ی بهتری است. در بهبود دیابت روش مینی بایپس تاثیر بیشتری دارد. بنابراین پزشک با بررسی عادتهای غذایی، بیماریهای زمینه ای، سبک زندگی و پرونده پزشکی بیمار، بهترین روشی که به نفع بیمار باشد را برای او انتخاب می کند.

چه اقداماتی قبل از جراحی مینی بایپس معده انجام می‌شود؟

  • در قدم اول باید به متخصص جراحی عمومی که دوره‌های جراحی باریاتریک را گذرانده مراجعه کنید. او با گرفتن شرح حال و معاینه شما بررسی می‌کند که نیاز به جراحی چاقی دارید یا خیر. اطلاعات لازم درباره سوابق بیماری و داروهای مصرفی خود را به پزشک بدهید.
  • قبل از جراحی مینی بایپس معده باید بررسی‌های پزشکی زیادی انجام دهید تا سلامت عمومی بدن شما تایید شود. پزشکان متخصص در زمینه‌های گوارش، قلب، ریه، کلیه، غدد، روان‌پزشکی، تغذیه و بیهوشی باید نظر خود را درباره منافع و مضرات جراحی مینی بایپس برای شما بیان کنند.
  • اگر کاندید جراحی مینی بایپس معده شده‌اید، باید به صورت کامل انتظارات خود از نتیجه جراحی را بیان کنید. تمام نکات لازم را آقای دکتر عبدالرضا پازوکی در همایشی که قبل از جراحی برگزار میشود برای بیماران شرح می دهند. بیمارانی که امکان شرکت در همایش را ندارند احتمالا بتوانند با هماهنگی با مطب دکتر، ویدئوی همایش را دریافت کنند و به دقت گوش دهند.
  • از نیمه‌شب قبل از عمل ناشتا باشید. و تک تک پرهیزات غذایی و دارویی که در قالب بروشورهایی در اختیارتان قرار می گیرد را رعایت کنید.
  • با پزشک خود صادق باشید و اگر پرهیزات و نکات قبل از جراحی را رعایت نکردید حتما به پزشک و تیم جراحی اطلاع دهید. در این صورت احتمالا تاریخ جراحی شما تغییر کند اما از عوارض و خطراتی که مصرف بعضی داروها، کشیدن سیگار و قلیان، مصرف غذاهایی همچون زعفران، دارچین، سیر و.. دارد مصون میمانید.
  • یادتان باشد یک جراحی 2بخش مهم دارد. یک بخش مهم آن مهارت جراح و کیفیت جراحی است. و بخش مهم دیگر مراقبتهای قبل و بعد از عمل توسط بیمار است. اگر هر یک از این دو بخش کارشان را به دقت انجام ندهند نتیجه ی جراحی و زحمات بیمار موفقیت آمیز نخواهد بود و نتیجه ی مطلوبی نخواهد داشت و حتی ممکن است عوارض جبران ناپذیری برای بیمار داشته باشد.

جراحی مینی بایپس معده چگونه انجام می‌شود؟

جراحی مینی بایپس معده معمولا به صورت لاپاروسکوپی و با بیهوشی عمومی انجام می‌شود. ابتدا چند برش کوچک روی شکم ایجاد می‌شود. یک لوله باریک حاوی دوربین به نام لاپاروسکوپ وارد شکم می‌شود. تصاویری که دوربین از داخل حفره شکم می‌گیرد، روی مانیتور اتاق عمل نمایش داده می‌شود. سپس جراح ابزارهای لازم برای بریدن و جدا کردن معده را از برش‌ دیگری وارد می‌کند. بعد از آن معده با روش لاپاراسکوپیک و با استپلر (نوعی منگنه جراحی) به دو بخش تقسیم می­شود. هیچ بخشی از معده از بدن خارج نمی­شود. در مرحله ­ی بعد، بخش کوچک­تر معده که مانند لوله­ ای به شکل موز است، به مری متصل باقی می‌ماند.

در مرحله ­ی نهایی علاوه ­بر اتصال به مری، بخش کوچک­تر از معده­ ی باقی­مانده به 60 تا 200 سانتی­متریِ روده­ ی باریک متصل می­ شود. به این اتصال ایجاد ­شده، آناستوموز گفته می­ شود.

چه مراقبت‌هایی بعد از جراحی مینی بایپس معده لازم است؟

  • پس از به‌هوش آمدن به بخش منتقل می‌شوید. برای کاهش تهوع، استفراغ و درد پس از عمل به صورت وریدی دارو دریافت می‌کنید.
  • رژیم مایعات شفاف شامل 4 لیتر مایعات آب در طول هر شبانه روز از پس از عمل شروع می‌شود. رژیمی که آقای دکتر پازوکی در 10روز اول بعد از جراحی چاقی به بیماران تجویز می کنند شامل 2لیتر آب و 2لیتر دوغ، شیر و آب صاف شدۀ سوپ و آب قلم است. دقت داشته باشید تمام این موارد به صورت کامل و جامع در قالب بروشور و ویدئوهای آموزشی و سمینار توجیهی به بیمار اطلاع داده می شود. حتما رژیم غذایی بعد از جراحی را به دقت رعایت نمایید.
  • در صورت بروز درد شدید شکم، استفراغ غیرقابل کنترل، ضعف شدید و تب هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید تا از نظر عوارض جراحی مانند نشت محتویات معده، تنگی معده و خونریزی بررسی شوید.
  • تا جایی که می‌توانید حجم غذای خود را کاهش داده و دفعات مصرف را تا 6-5 نوبت بالا ببرید. به صورت ناگهانی حجم زیادی از مایعات را مصرف نکنید. بلکه جرعه جرعه و تدریجی میل نمایید. با رعایت این موارد عوارض گوارشی مانند بازگشت اسید، درد شکم و تهوع را کمتر تحمل خواهید کرد.
  • حداقل تا شش ماه از مصرف مشروبات الکلی و سیگار نیز پرهیز کنید تا دچار عوارض خطرناک جراحی نشوید.
  • مصرف مولتی ویتامین تجویزشده توسط پزشک ضروری است.

تماس با ما

تهران، خیابان توانیر، بعد از تقاطع همت، کوچه گیتا، خیابان آرمان، پلاک ۲/۱
02188650566
info@drpazouki.ir
X