جراحی بای پس معده

بایپس معده یا RYGB یکی از انواع جراحی‌های چاقی به‌شمارمی‌رود که از سه دهه قبل تا به امروز برای برطرف کردن چاقی بیش‌ازحد افراد انجام شده است. این‌جراحی بیشتر به صورت لاپاروسکوپی انجام می‌شود. بایپس معده نسبت به حلقه‌گذاری معده، کاهش وزن بیشتری می‌دهد و نسبت به جراحی اسلیو، نتایج ماندگارتری دارد اما عوارض آن نیز بیشتر است. در این‌روش غذا پس از ورود به معدۀ جدید که کوچک شده است، بدون اینکه از بخش بزرگی از معدۀ باقیمانده، دوازدهه و قسمت ابتدایی روده باریک عبور کند، وارد روده باریک می شود. جراحی بایپس معده در یک بازه دوساله، حدود 70% از اضافه وزن بیمار را ازبین‌می‌برد.

جراحی بای پس معده چگونه موجب کاهش وزن می‌شود؟

جراحی بایپس معده از دو مکانیسم جراحی‌های چاقی استفاده می‌کند:
1- محدود کردن حجم غذای مصرفی
2- کاهش مقدار غذایی که از دستگاه گوارش جذب می‌شود.
البته این‌جراحی از تغییرات هورمونی نیز استفاده می‌کند. برای مثال موجب کاهش هورمون گرلین و افزایش هورمون لپتین می‌شود. این تغییرات، احساس گرسنگی را کمتر و فرایند سیری را سریع‌تر ایجاد می‌کنند.

جراحی بای پس معده برای چه کسانی مناسب است؟

همانند سایر جراحی‌های باریاتریک، تنها افراد زیر کاندید جراحی بایپس معده هستند:

  • افراد با شاخص توده بدنی یا BMI برابر یا بیشتر از 40، حتی بدون سابقه بیماری مرتبط با اضافه وزن
  • افراد با شاخص توده بدنی یا BMI بین 35 و 40 که حداقل به یکی از بیماری‌های مرتبط با اضافه وزن مانند دیابت، آپنه انسدادی خواب، فشار خون بالا، بیماری عروق کرونری قلب و سایر موارد مبتلا باشند.
  • افراد با شاخص توده بدنی یا BMI بین 30 تا 35، تنها در صورت ابتلا به دیابت نوع دو کنترل‌نشده یا سندرم متابولیک

شاخص توده بدنی یا BMI به صورت تقسیم وزن (بر حسب کیلوگرم) بر مجذور قد (بر حسب متر) محاسبه می‌شود. انتخاب جراحی بایپس معده از بین جراحی‌های باریاتریک با توجه به شرایط بالینی شما، بیماری‌های زمینه‌ای و میزان چاقی صورت می‌گیرد.

  • در افرادی که مبتلا به رفلاکس شدید اسید معده و مری بارت (تغییرات بافت پوششی قسمت تحتانی مری به علت رفلاکس طولانی‌مدت که خطر سرطان را کمی افزایش می‌دهد) هستند، بایپس معده بسیار بهتر از اسلیو معده خواهد بود. زیرا از میزان رفلاکس می‌کاهد. درحالیکه اسلیو، رفلاکس را شدیدتر می‌کند.
  • بیمارانی که طولانی‌مدت کورتون یا داروهایی مثل بروفن، سلکسیب، ناپروکسن و… مصرف می‌کنند و همچنین افراد مبتلا به بیماری‌های گوارشی مانند کرون (نوعی بیماری التهابی روده) کاندید مناسبی برای جراحی بایپس معده نیستند. زیرا ممکن است به علت بیماری زمینه‌ای در محل برش معده و روده، تنگی یا نشت ایجاد شود.

چه اقداماتی قبل از جراحی بای پس معده انجام می‌شود؟

  • در قدم اول باید از نظر بیماری‌های زمینه‌ای جدی جسمی و سلامتی روان بررسی شوید. به‌همین‌دلیل از سمت جراح خود به متخصص‌های زمینه‌های گوناگون، از قلب و ریه و غدد گرفته تا روان‌پزشک و متخصص تغذیه ارجاع می‌شوید.
  • درباره سوابق بیماری، مصرف هرگونه داروی شیمیایی و گیاهی و مکمل‌ها به پزشک خود اطلاع دهید.
  • در بیماران مبتلا به زخم پپتیک (زخم معده و دوازدهه)، ریفلاکس شدید، مری بارت و یا سابقه آن‌ها، حتما باید آندوسکوپی انجام شود تا شواهد بیماری فعال و یا باقیمانده آن دیده شود. زیرا پس از بایپس معده نمی‌توان معده جداشده و دوازده را با آندوسکوپی بررسی کرد.
  • برای سهولت دسترسی لاپاروسکوپی از حدود 4-1 هفته قبل از جراحی رژیم کم‌کالری را رعایت کنید تا از سفتی و حجم بافت کبد کاسته شود.
  • از نیمه شب قبل از جراحی ناشتا باشید.

جراحی بای پس معده چگونه انجام می‌شود؟

جراحی بایپس معده با بیهوشی عمومی انجام می‌شود و حدود 2-1 ساعت طول می‌کشد. در ابتدا چند برش کوچک روی شکم شما ایجاد می‌شود تا دوربین لاپاروسکوپی و سایز ابزارهای لازم وارد حفره شکم شوند. از طریق یک لوله فضای شکم با گاز دی‌اکسیدکربن پر می‌شود تا ارگان‌های شکمی از هم فاصله بگیرند. حالا جراح می‌تواند درون حفره شکمی را با جزئیات در مانیتور اتاق عمل ببیند. ابتدا جراح با ایجاد برشی در بخش فوقانی معده، یک معده کوچک کیسه مانند جدا می‌کند که به علت حجم بسیار کم آن، با چند لقمه غذا احساس سیری خواهیدکرد. برخلاف جراحی اسلیو معده باقیمانده از بدن خارج نمی‌شود. در مرحله بعد باید قسمتی از ابتدای روده باریک دور زده‌شود تا جذب مواد غذایی کاهش یابد. پس حدود100 سانتی‌متر ابتدای روده باریک (حدود یک متر بعد از محل خروجی معده باقیمانده) جدا می‌شود. خروجی معده جدید به ادامه روده باریک متصل می‌شود. البته معده باقیمانده و 100 سانتی‌متر ابتدایی روده باریک نیز به محلی جلوتر در روده باریک متصل می‌شوند تا  ترشحات پانکراس و کیسه صفرا تخلیه شود. پس از جراحی معمولا برای سه شب در بیمارستان بستری خواهید شد.

چه مراقبت‌هایی بعد از جراحی بایپس معده لازم است؟

  • رعایت رژیم غذایی پس از جراحی‌های باریاتریک یکی از مهم‌ترین اقدامات برای کاهش عوارض جراحی و ماندگاری کاهش وزن است. رژیم غذایی که پزشک دستور داده است را با دقت رعایت نمایید.
  • پس از جراحی در زمان‌های تعیین‌شده توسط جراح آزمایش خون بدهید تا کمبود مواد مغذی یا اختلالات دیگر تشخیص داده شوند. بهتر است هر دوسال برای بررسی پوکی استخوان ، سنجش تراکم استخوان انجام دهید.
  • اولین ویزیت بعد از جراحی، 10 روز بعد از جراحی است. بعد از آن، یک ماه بعد از جراحی سه ماه بعد و شش ماه بعد مجددا باید ویزیت شوید.
  • در صورت بروز درد شدید شکم، استفراغ غیرقابل کنترل، ضعف شدید و تب هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید تا از نظر عوارض جراحی مانند نشت محتویات معده، تنگی معده و خونریزی بررسی شوید.
  • تا جایی که می‌توانید حجم غذای خود را کاهش داده و دفعات مصرف را تا 6-5 نوبت بالا ببرید. به صورت ناگهانی حجم زیادی از مایعات و مواد غذایی را مصرف نکنید. از مصرف مواد غذایی پرچرب و با قند بالا پرهیز کنید. با رعایت این موارد عوارض گوارشی مانند بازگشت اسید، درد شکم و تهوع را کمتر تحمل خواهید کرد. ریزه‌خواری را کنار بگذارید تا دوباره دچار اضافه وزن نشوید.
  • مصرف مشروبات الکلی و سیگار بعد از جراحی های چاقی ممنوع است.
  • مصرف مولتی ویتامین تجویزشده توسط پزشک ضروری است.

تماس با ما

تهران، خیابان توانیر، بعد از تقاطع همت، کوچه گیتا، خیابان آرمان، پلاک ۲/۱
02188650566
info@drpazouki.ir
X